Wat is mindfulness?

Mindfulness betekent met volledige aandacht aanwezig zijn in het hier en nu. In plaats van leven op de ‘automatische piloot’. Met mindfulness ben je er met je aandacht helemaal bij. Daardoor ben je meer alert, maak je betere beslissingen en geniet je meer van wat je doet, ziet en beleeft. Ook ontwikkel je nieuwe vaardigheden om met onprettige ervaringen of emoties om te gaan. Zo heb je meer grip op je leven en minder last van stress, spanning of angst. Mindfulness leert je meer in het nu te zijn, zonder het direct te willen veranderen of er over te oordelen. Je wordt milder naar jezelf en anderen.

Voor wie?

De training is geschikt als je beter wil leren omgaan met stress, spanning, piekeren, onrust, angst, somberheid of pijn. Het is een bewezen effectieve therapie bij terugkerende depressies en kan ook helpen bij o.a. angstklachten en overspannenheid.

Hoe werkt het?

Mindfulness is een training voor het aanleren van nieuwe vaardigheden. Het is geen praatgroep.

De training bestaat voor het grootste deel uit het doen van praktijkoefeningen die je ook thuis gaat doen. Dit doe je met behulp van audiomateriaal (staat op onze website). Daarnaast krijg je een werkboek waarin je meer leert over mindfulness en waarin je thuis opdrachten kan maken. Voor het oefenen thuis is drie kwartier tot een uur per dag nodig. Het aanleren van een nieuwe vaardigheid kost veel tijd dus het is belangrijk om veel te oefenen.

Voordat je aan de training begint, raden we je aan om na te gaan of het voor jou haalbaar is om dagelijks thuis te oefenen, anders is de training wellicht minder geschikt voor je.

Waar en wanneer?

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur
Training februari/maart
Start maandag 25 februari t/m maandag 15 april van 13.30 – 16.00 uur
Locatie: Leeuwarden
Door Babette de Haan, GZ-psycholoog en mindfulness trainer

Mindfulnessoefeningen
Bodyscan

Begeleide bodyscan, duur 40 minuten
Bodyscan kort, duur 17 minuten

Zitmeditatie

Begeleide zitmeditatie, duur 32 minuten
Zitmeditatie kort, duur 17 minuten

Adem en lichaam

Meditatie adem en lichaam, duur 17 minuten
Begeleide loopmeditatie, duur 10 minuten
Bergmeditatie, duur 20 minuten

Ademruimte

Drie minuten ademruimte
Coping ademruimte

Mindful bewegen

Mindful bewegen

Alle bestanden zijn als mp3 vanaf deze site te downloaden door ze aan te klikken.

Je kunt deze mindfulnessoefeningen ook beluisteren op je smartphone via de app ‘SoundCloud’ of via de app ‘Insight Timer’. Ga naar de App Store of Google Play en download ‘SoundCloud’ en/of ‘Insight Timer’. Installeer de App en zoek naar SeeTrue. Je vindt dan de oefeningen en kunt deze op je mobiel afspelen.

Deze mindfulnessoefeningen worden mogelijk gemaakt door:

Bij voldoende deelname bieden we ook aan mensen die niet bij ons in zorg zijn een cursus Mindfulness aan. Informeer bij ons secretariaat naar de mogelijkheden.